torsdag 22. januar 2009

Julen ferien i Norge: et eksperiment for å leve!

Julen ferien er veldig viktig i Norge. I denne perioden folk forbereder julen, fødselen av frelser. Lysene er på hver gate og hvert hus. Julen er annonsert. Det er gjort flere kaker, var jeg også baker. Julen er festen i familien. Det er anledning til å møtes igjen. I motsetning til Kamerun, Norge feirer jul den 24. desember. Denne dagen, dro vi til kirken. Jeg var imponert fordi Kirken ble full for første gang. Etter gudstjenesten, dro vi hjem. Vi spiste mer mat (ribbe, pinnekjøtt, Torsk), tradisjonell norsk mat. etter var det fase av gaver. Vi danset rundt juletre og vi åpnet gaver. Det var fantastisk.
Etter jul, jeg gikk til Mesnali for nyttårsleir. Det var en mulighet for meg til å leve et annet aspekt av norsk kultur. Jeg gikk på ski, tenke ...
Den første dagen var moro, jeg falt fem ganger hhehehe. Men jeg hadde en god lærer(Trygve Danbolt). Den andre dagen var enklere. Jeg likte å leke med Tabitha, Noro og Seheno. Jeg lærte å stole på meg selv og å holde balansen. ski er virkelig en kultur i Norge. Barn går på ski også. Det er ofte sagt at nordmenn er født med ski sko. Her er noen bilder for deg og en morsom video hahahahahah.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Cherif:D SÅ flink du er! Det var veldig koselig å treffe deg på Mesnali, og spennende å lese bloggen din!

Silje Marie sa...

WOW, Cherif, jeg er imponert over hvor flink du er i norsk, gleder meg til å snakke norsk med deg til våren..

Vegard Tjørhom sa...

"Jaja, ca va".
Mais, brusque.
Alt var ikke "ca va".

Det er morsomt å lese bloggen din Cherif! Og du var veldig flink på ski! Det er nok litt enklere enn skøyter, spesielt når du har staver å støtte deg på.

Chérif Ousman MBARDOUNKA sa...

Tusen Takk til dere :)